fredag den 21. februar 2020

Hvad er god dyrevelfærd?

I biologi har vi undersøgt dyrevelfærd og arbejdet med etiske problemstillinger.
Vi har set nærmere på krydsningsskema og læst hæfter fra Fødevarestyrelsen om dyrevelfærd.
Vi har læst om loven om dyrevelfærd. https://www.foedevarestyrelsen.dk/kampagner/UVS-Dyrevelfærd/7_9_klasse/Documents/Fokus_paa_Dyrevelfaerd_7._9._klasse.pdf

Vi har også læst et kapitel i Bios C om dyrevelfærd. Om dyres naturlige adfærd og sociale adfærd.
Hvad skal der til for, at dyrene har det godt?
Hvordan kan dyr i fangenskab får opfyldt mere af deres naturlige adfærd?
Hvilke regler og love er der for husdyr, kæledyr, forsøgsdyr?



Dyrevelfærd hører under fokusområdet bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget.

Der er i hæftet flere gode ideer til undersøgelser.
Her er flere ideer:
Æg fra burhøns findes næsten ikke mere. Hvorfor?
Hvilke faktorer er vigtigst for god dyrevelfærd? Plads, foder eller forhold i stalden?





På Arlas mælkekartoner med økologisk minimælk findes denne omtale af en ny mærkning på mælkeprodukter. Det handler om dyrevelfærd.

Hvordan ser mærket ud? 
Hvad fortæller mærket om dyrevelfærd?
Hvorfor bruges der hjerter i skalaen?

Hvad skal der til, for at få 1 hjerte, 2 hjerter eller 3 hjerter?

Hvordan kan vi undersøge dyrevelfærd?



Fødevarestyrelsen har indført en mærkningsordning for dyrevelfærd. Her står der noget om hvordan mærkningen giver 1, 2 eller 3 hjerter. 










9c undersøger lyd og bølger

Hvad er lyd? Vi er alle vildt gode til at genkende lyde. Vi kan faktisk bestemme tid, sted, handling og måske også årstid, ud fra lydopta...