tavlenoter, billeder af forsøg, ideer til fokusområder...
fra undervisningen i skoleåret 2019/2020 på Fredericia Realskole
9b fysik/kemi, biologi
9c fysik/kemi, biologi, geografi
I naturfagsundervisningen er der fokus på undersøgelser, modellering, perspektivering og kommunikation.
Udgangspunktet for undervisningen i naturfagene er faglig viden og færdigheder i den naturvidenskabelige metode.
Lærer: Steen Petersen
Den naturvidenskabelige metode bygger på https://www.experimentarium.dk/undervisningsmateriale/metodelab/
kilde: Eksperimentariet, MetodeLab
Vi starter med at undre os ved at stille spørgsmålene: Hvordan, hvorfor...
Herefter opstiller vi en formodning, et gæt som vi kan kalde en "foreløbig" forklaring eller hypotese. Nogle gangs springer vi denne del over.
Derefter skal vi undersøge, måle og indsamle data. Det kan vi gøre på flere forskellige måder.
Nu skal vi fortolke data og resultaterne af vores undersøgelse. Passer målinger og iagttagelserne med vores hypotese?
Måske (sandsynligvis) giver det anledning til nye spørgsmål, som skal behandles endnu en omgang i metodehjulet.
De fire naturfaglige
kompetenceområder
Undersøgelse
Jeg kan følge
en forsøgsvejledning og opstille et
forsøg
Jeg kan bruge resultater fra et forsøg til at forklare teori
Jeg kan opstille
en hypotese for et forsøg, som kan bekræftes eller afkræftes i et
eksperiment
Jeg kan skelne
mellem brugbare og ikke-brugbare resultater
|
Modellering
Jeg kan udvælge
en model som forklarer noget vigtigt om emnet
Jeg kan afkode
en model, og vurdere hvor godt
den kan beskrive emnet
Jeg kan udvikle
min egen model i beskrivelsen af emnet
|
Perspektivering
Jeg kan sætte
min viden og færdigheder om naturfag i relation til samfundet og andre
fag
Jeg kan argumentere
for eller imod en sag med argumenter fra naturfagene
Jeg kender til
sikkerhedsreglerne i faglokalerne og kan forklare
hvordan kemikalier skal behandles og hvordan sikkerhedsudstyr skal
anvendes
|
Kommunikation
Jeg kan præsentere,
forklare og beskrive en model for andre
Jeg kan præsentere,
forklare og beskrive et forsøg for andre
Jeg kan i tale og i skrift gøre rede for forskellige holdninger
Jeg kan kritisk
vurdere andres udsagn om modeller, holdninger og forsøg
|
Den naturvidenskabelige metode bygger på https://www.experimentarium.dk/undervisningsmateriale/metodelab/
kilde: Eksperimentariet, MetodeLab
Vi starter med at undre os ved at stille spørgsmålene: Hvordan, hvorfor...
Herefter opstiller vi en formodning, et gæt som vi kan kalde en "foreløbig" forklaring eller hypotese. Nogle gangs springer vi denne del over.
Derefter skal vi undersøge, måle og indsamle data. Det kan vi gøre på flere forskellige måder.
Nu skal vi fortolke data og resultaterne af vores undersøgelse. Passer målinger og iagttagelserne med vores hypotese?
Måske (sandsynligvis) giver det anledning til nye spørgsmål, som skal behandles endnu en omgang i metodehjulet.