tirsdag den 6. august 2019

Naturfag med Steen

Denne blog indeholder

tavlenoter, billeder af forsøg, ideer til fokusområder...

fra undervisningen i skoleåret 2019/2020 på Fredericia Realskole


9b fysik/kemi, biologi
9c fysik/kemi, biologi, geografi


I naturfagsundervisningen er der fokus på undersøgelser, modellering, perspektivering og kommunikation.
Udgangspunktet for undervisningen i naturfagene er faglig viden og færdigheder i den naturvidenskabelige metode.

Lærer: Steen Petersen


De fire naturfaglige kompetenceområder

Undersøgelse

Jeg kan følge en forsøgsvejledning og opstille et forsøg

Jeg kan bruge resultater fra et forsøg til at forklare teori

Jeg kan opstille en hypotese for et forsøg, som kan bekræftes eller afkræftes i et eksperiment

Jeg kan skelne mellem brugbare og ikke-brugbare resultater
Modellering

Jeg kan udvælge en model som forklarer noget vigtigt om emnet

Jeg kan afkode en model, og vurdere hvor godt den kan beskrive emnet

Jeg kan udvikle min egen model i beskrivelsen af emnet
Perspektivering

Jeg kan sætte min viden og færdigheder om naturfag i relation til samfundet og andre fag

Jeg kan argumentere for eller imod en sag med argumenter fra naturfagene

Jeg kender til sikkerhedsreglerne i faglokalerne og kan forklare hvordan kemikalier skal behandles og hvordan sikkerhedsudstyr skal anvendes

Kommunikation

Jeg kan præsentere, forklare og beskrive en model for andre

Jeg kan præsentere, forklare og beskrive et forsøg for andre

Jeg kan i tale og i skrift gøre rede for forskellige holdninger

Jeg kan kritisk vurdere andres udsagn om modeller, holdninger og forsøg



Den naturvidenskabelige metode bygger på https://www.experimentarium.dk/undervisningsmateriale/metodelab/

metodemodel_webkilde: Eksperimentariet, MetodeLab

Vi starter med at undre os ved at stille spørgsmålene: Hvordan, hvorfor...
Herefter opstiller vi en formodning, et gæt som vi kan  kalde en "foreløbig" forklaring eller hypotese. Nogle gangs springer vi denne del over.
Derefter skal vi undersøge, måle og indsamle data. Det kan vi gøre på flere forskellige måder.
Nu skal vi fortolke data og resultaterne af vores undersøgelse. Passer målinger og iagttagelserne med vores hypotese?
Måske (sandsynligvis) giver det anledning til nye spørgsmål, som skal behandles endnu en omgang i metodehjulet.

9c undersøger lyd og bølger

Hvad er lyd? Vi er alle vildt gode til at genkende lyde. Vi kan faktisk bestemme tid, sted, handling og måske også årstid, ud fra lydopta...