9b har fremlagt deres projekter som handler om den bæredygtige udnyttelse af naturgrundlaget. Rigtig fine, faglige fremlæggelser med gode undersøgelser, modeller og perspektiver til løsninger og handlemuligheder.
Undersøgelser skal være naturvidenskabelige.
Det betyder at man kun ændre på en variabel ad gangen, når man undersøger en sammenhæng.
Det bedste eksempel er skemaet med æblerne, hvor skiver af æblerne er i forskellige miljøer. Se i skemaet at der kun varieres på en ting ad gangen. Ilt, vand, citronsaft og olie.
Der skal også være en hypotese, om hvad vi forventer undersøgelsen vil vise.
Når vi undersøger jordprøvers indhold af N, P, K varierer vi kun på en ting ad gangen. Og får nogle resultater vi kan sammenligne og fortolke.
Det gjorde vi også, da vi undersøgte køkkenrulle, toiletpapir og kaffefilters bæreevne og sugeevne. Vi kunne sammenligne resultaterne.
Modeller
Søjlediagram, pile-proces-skema, cirkeldiagram er alle gode eksempler på modeller. Men det kan også være en model af et kraftvarmeværk på bordet i fysik, en generator med en spole.
Men når man laver en model, skal man overveje flere ting. Er det en god model, som kan forklare en proces, et resultat fra en spørgeundersøgelse. Eller er det en dårlig model, som ikke rigtigt viser noget?
Perspektiver handler om at bruge problemstillingen til at give nogle bud på løsninger, hvad gør vi i fremtiden, hvilke handlemuligheder har vi?
Kommunikation handler om at have styr på det faglige stof. At vide noget om emnet og kunne fortælle om emnet, problemstillingen, resultater og fortolkning af undersøgelserne.