Fokus 4: Strålings indvirkning på levende organismer
I fokus 4 ser vi nærmere på kernefysik, hvor du skal lære om kerneprocesser og om hvordan radioaktiv stråling opstår. På isotoptavlen kan vi finde en oversigt over alle udgaver af alle atomer. Nogle er stabile og dem sker der ikke mere med. Andre (og det er de fleste isotoper) er ustabile og udsender på et eller andet tidspunkt radioaktiv stråling.
I fokus 4 arbejder vi med teksten i Ny Prisma 9. Husk at læse i bogen. Bare sådan en gang i mellem.
I fokus 4 laver vi undersøgelser af de radioaktive kilder (alfa, beta og gamma), som vi har i fysiklokalet. Du skal bruge et excel-ark eller et wordark til at indtaste måledata. Derefter skal du undersøge dine måleresultater i nogle grafer.
Passer hypoteserne om at:
Alfa bevæger sig 5 cm gennem luft.
Alfa bliver bremset af et ark papir.
Alfa er en helium-kerne. Altså 2 protoner og 2 neutroner.
Beta bevæger sig 10-15 cm og bremses af en bog.
Beta-minus er elektroner, som dannes i kernen, når en neutron omdannes til en proton og en elektron.
Gamma bevæger sig flere meter og bremses af et tykt lag bly.
Gamma er en bølge. Altså en slags energirig "usynligt" lys. Andre former for bølger er netop lys, røntgenstråling, ultraviolet stråling.
Ultraviolet stråling hører ikke til de radioaktive stråler. Men vi undersøger den fordi den også kan påvirke levende organismer.
Problemstillinger:
Her er en række spændende problemstillinger omkring ioniserende stråling. Det er nogle problemstillinger, som elever og jeg har fundet i arbejdet med radioaktive kilder.
Problemstillingerne kan laves om til arbejdsspørgsmål, undersøgelser, modeller og perspektivering.
Problem:
Hvorfor kan farveblinde ikke opfatte farverne i det elektromagnetiske spektrum?
Lysets farver er en lille del af det elektromagnetiske spektrum.
Radiobølger, mikrobølger, infrarød, synlige farver (rød, gul, grøn, blå,violet), ultraviolet, røntgen, gamma.
Undersøg hvordan man tester for farveblindhed. Opstil modeller af øjet, opfattelse af farve, farver og bølgelængder. Fortæl om perspektiver.
Problem:
Mennesker får kræft af radioaktiv stråling. Vi bruger radioaktiv stråling til at fjerne kræftknuder. Hvordan kan det være?
Undersøg ioniserende stråling. Forklar med modeller/tegninger/tegneserier hvordan ioner kan opstå. Forklar celleforandringer, kræftcelle,udvikling, muligheder for behandling.
https://www.auh.dk/om-auh/afdelinger/kraeftafdelingen/behandling/straleterapi/
Problem:
Radon er en radioaktiv gasart. Radon kan give kræft og dræber hvert år 300 danskere. Hvor kommer Radon fra og hvordan kan vi undgå denne stråling?
Undersøg og mål stråling fra støv fra kælderrum, opstil modeller af mulige isotoper af radon, henfald, forklar med en model hvorradon kommer fra. Forklar perspektiver og konsekvenser, muligheder for at undgå radon i huse, temakort over radon fra dansk undergrund og årsager.
Problem:
Alfa og beta er ladende ioniserende partikler. Kan man bøje alfa- og beta-stråling med en magnet? Og hvad kan man bruge det til i forskningen på CERN?
Problem:
Aarhus Universitetshospital har taget en ny form for kræftbehandling i brug. Det kaldes partikelterapi. Hvordan virker partikelterapi og er det bedre end andre former for strålebehandling?
https://www.auh.dk/om-auh/afdelinger/dansk-center-for-partikelterapi/
Problem:
Hvad betyder det, at stråling er ioniserende? Er der forskel på ioniserende stråling og stråling?
Problem:
Kan gærceller fremstille D-vitamin? Og hvad har det med stråling at gøre?
Her er en artikel fra Politiken, lørdag den 18. januar 2020.
I den artikel omtales en ny type gær med D-vitamin.
Artiklen giver os mulighed for at stille nogle gode arbejdsspørgsmål om D-vitamin, gær, uv-stråling, beriget fødevarer i Sverige og Danmark, menneskers behov for D-vitamin.
Arbejdsspørgsmålene kan deles i fysik (stråling, uv, ...), biologi (gær, vitaminer, ...) og geografi (menneskers behov for D-vitamin forskellige steder på Jorden. Er det et størreproblem i Sverige end i Danmark og hvorfor?)
Undersøg stråling og gær? Overlever gærceller uv-stråling?
Lav modeller af gærcelle, D-vitamin-dannelse i kroppen ved sollys, naturlig dannelse af D-vitamin i kroppen afhænger af hvor på Jorden og solindstråling.
Perspektiver til sundhed, beriget mad, fordele og ulemper, lov om tilsætningsstoffer i fødevarer og berigede fødevarer...