torsdag den 12. marts 2020

9bc Naturfag mandag-tirsdag-onsdag i uge 12

9b og 9c i fysik/kemi i uge 12

Vi repeterer fokusområdet om drikkevandsforsyning for fremtidige generationer

Du skal bruge i alt 2-2,5 timer på opgaverne og at se TV-udsendelse.
TV-udsendelsen varer ca. 1 time. Bagefter skal du arbejde med opgaverne.


Se udsendelsen "Vand - en livgivende kemisk forbindelse" på dr.dk



Opgave 1: 
Skriv et kort resume om udsendelsen

Et resume kunne se sådan ud: Tak til R fra 9c.
Udsendelsen handler om, hvordan vand er grundlæggende for alt liv på jorden. Vand er med til at danne skyer, skabe liv, forme landskaber og det fylder vores oceaner. I dokumentaren hører man om to havbiologier (Tom Ilife & Ulli Kuns) som skal ned og dykke i en gammel grotte. De har Brian Kaquk med, som er guide. Nede i grotten finder de en Remipedia. Som er et hulekrebsdyr. Så hører vi om asteroider, og hvordan de måske kan have bragt vand og liv til jorden. Vi hører også om hvaler, og om havstrømninger, og om is.    

Opgave 2:
Vi har tidligere arbejdet med Spildevand og kredsløb i naturen.
Find og læs dine notater fra 8.klasse om Fredericia Spildevandsanlæg.
Find dine powerpoint om vandets kredsløb og andre kredsløb i naturen.

Du kan eventuelt også søge her på bloggen i august 2019.

Opgave 3:
Søg efter ideer til problemstillinger i fokusområdet "drikkevandsforsyning for fremtidige generationer".
Skriv så mange problemstillinger (lav din egen lille brainstorm) til fokusområdet om drikkevandsforsyning.

Opgave 4:
Forklar hvordan man kan bruge http://kloaklab.dk/proceskort/ til at lave en model af vandets kredsløb i spildevandsrensning.

Opgave 5:
Se denne film og lav en liste over variabler, som du kan undersøge med hensyn til rent grundvand.
Måske kan du bruge en tom mælkekarton, lidt vat og en plastikslange til selv at lave forsøget.
Send billeder til mig via intra eller min mailadresse på fruv.dk. 
Så lægger jeg dine billeder på bloggen.

Hvordan vil du rense vandet?



Opgave 6:
Problemstilling: Kan man rense forurenet vand med sollys?
Læs artiklen "Sollys renser drikkevandhttps://ing.dk/artikel/sollys-renser-drikkevand-22594
Søg efter flere artikler om sol og vand: https://videnskab.dk/s?query=sollys+renser+vand

Besvar følgende arbejdsspørgsmål:

Hvordan bliver forurenet vand til rent vand?
Hvilke dele af solens lys har betydning for rensningen?
I hvilke verdensdele kan denne metode bruges?
Hvilke lande ligger mellem breddegraderne 35 grader Nord og 35 grader Syd?

Modeller:
Lav en tegning (en model) af hvordan sollys renser forurenet vand.

Perspektiver:
Hvilke perspektiver er der i den måde at rense vand på?

9c undersøger lyd og bølger

Hvad er lyd? Vi er alle vildt gode til at genkende lyde. Vi kan faktisk bestemme tid, sted, handling og måske også årstid, ud fra lydopta...