torsdag den 26. marts 2020

Energiproduktion og problemstilling: Hvordan får vi mest effekt ud af solceller?

Undersøgelse og variable i solcellers effektivitet

Fokusområde: Bæredygtig energiforsyning

Problemstilling: 
Hvordan får vi mest elektrisk energi (effekt=spænding * strømstyrke) ud af solceller?

Arbejdsspørgsmål:
(fys) Hvad er en solcelle? Og hvordan virker en solcelle?
(fys) Hvor stor en del af elforbruget i Danmark kommer fra solceller?
(geo) Hvordan er solceller mest effektive i Danmark (og andre lande, f.eks Spanien)?
(geo) Hvordan er sammenhængen mellem solens indstrålingsvinkel, årstider og breddegrader?
(bio) Er der en sammenhæng mellem UV-index og breddegrad

 Arbejdsspørgsmålene bruges til at finde ud af en hel masse ting om solceller og stråling fra solen:
og en masse billeder som kan samles i fine præsentationer:






Undersøgelser:
Vi vil undersøge hvilke variabler der påvirker solcellens effekt.
I vores undersøgelser ser vi på spændingen fra en solcelle. Egentlig skal vi både undersøge strømstyrke og spændingen, da effekt = strømstyrke * spænding.
Effekten P (målt i Watt) afhænger af både strømstyrken I (ampere) og spændingen U (volt)

P=I * U

Hvilke variabler kan have virkning på solcellens effekt?
I vores undersøgelser i fysiklokalet kan vi ændre på følgende variabler:

1 Afstanden mellem lyskilde og solcelle (som må være et udtryk for solens intensitet)
2 Solcellens vinkel i forhold til lyskilden (0 grader - 90 grader)
3 Antallet af solceller i paraelleforbindelse
4 Antallet af solceller i serieforbindelse
5 ... (måske kan du finde på flere variabler: temperatur, lysets farve, ...)






Her er vist en opstilling til måling af solcellens vinkel i forhold til lyset. Med de gule og blå ledninger kan der kobles flere solceller sammen i en serieforbindelse. Det svarer lidt til at sætte batterier i serie og på den måde få en højere spænding.

På en solcelle er der målt ca 0,5 volt.
Når fire solceller sættes sammen giver det ca. 2 volt.


Alle resultater og data sættes ind i et skema.

Fortolkning af data.

Diskussion af data. 

Perspektivering til øvrige arbejdsspørgsmål. 

Og konklusion på problemstilling.

9c undersøger lyd og bølger

Hvad er lyd? Vi er alle vildt gode til at genkende lyde. Vi kan faktisk bestemme tid, sted, handling og måske også årstid, ud fra lydopta...