onsdag den 1. april 2020

9b og 9c lodtrækning af fællesfaglige fokusområder

9b og 9c lodtrækning af fællesfaglige fokusområder

Tillykke med det spændende fokusområde, som du/I har trukket torsdag den 2. april.
Til den fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi i 9b og 9c er der følgende fokusområder.

Her er lige en kort opsamling på de fem fokusområder.


Fokus 1: Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
Vi bliver flere og flere mennesker på Jorden. Hvordan fortsætter vi en bæredygtig udnyttelse af Jordens ressourcer og reserver? Hvilke sjældne metaller bliver der brugt i en mobiltelefon (ok, det er måske lidt svært at undersøge) og hvad gør vi med affaldssortering og genanvendelse af affald?  

Det kunne jo også handle om økologi, konventionel, NPK-gødning, naturgødning, variabler i vækstforsøg.
MEN det vigtige er, at selv I laver undersøgelser og finder på noget nyt.

Fokus 2: Bæredygtig energiproduktion og energiforsyning på lokalt og globalt plan
Er solceller, vindenergi, bølgekraft fremtiden i Danmark? Og hvordan lagrer vi energi, så vi også har elektricitet, når det ikke blæser, når det er nat eller når havet er stille?

Her i 2020 er det 100 år siden, at H. C. Ørsted opdagede elektromagnetismen. Hvad er elektromagnetisme, hvad var det egentligt han opdagede og hvorfor har denne opdagelse så stor betydning i dag?

Fokus 3: Vand og drikkevandsforsyning for fremtidige generationer
Hvorfor er vi så heldige med grundvand i Danmark? Hvad gør man andre steder i verden med hensyn til adgang til rent drikkevand?

Fokus 4: Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår
Stråling kunne handle om solens stråler, hudtyper, D-vitamin og hvorfor mennesker har forskellige hudfarver rundt omkring på Jorden.

Det kunne også være en naturvidenskablig undersøgelse af støv i kælderrum, radon og støvets indhold af radioaktive stoffer og en måling af deres halveringstid. Dermed kan vi ud fra halveringstiden og isotoptavlen måske sige lidt om hvilke isotoper og hvilke grundstoffer der er i støvet.

Stråling kunne også handle om hvad der skete ved Tjenobyl og time for time forklare hvad der skete. Og lægge relevante undersøgelser ind om radioaktivitet, atomkraft, modeller af fission og meget mere.

Fokus 5: Den enkelte og samfundets udledning af stoffer
Udledning af stoffer handler f.eks. om affaldets kredsløb, CO2, andre drivhusgasser som mennesker udleder i atmosfæren, plastik i havene, plastundersøgelsen og Masseeksperimentet som vi deltog i i efteråret. 

Det kunne også handle om hvordan og hvorfor vi renser spildevand og hvorfor skal vi overhovedet sorterer affald, kan vi blive bedre til at genbruge. Eller hvad med madspild.


Hvad skal der afleveres?

Problemstilling:  Nogle "hvorfor/hvordan-spørgsmål" til ét delemne under fokusområdet som ikke lige er nemt at svare på. Men som I kan undersøge.

Arbejdsspørgsmål: cirka 6 arbejdsspørgsmål (2 til hvert fag), som I stiller og selv besvarer.
(Jeg skal kun bruge spørgsmålene).


Hvad skal gruppen arbejde med i april/maj?


Alle skal opstille hypoteser.
Alle skal lave en undersøgelse og her overveje variabler.
Alle skal bruge undersøgelsen til at fortolke data og komme frem til en konklusion eller opdage nye spørgsmål.
Alle skal læse relevante artikler, bygge modeller, perspektivere til samfundet, lave flotte plancher hvor I formidler svarene på jeres arbejdsspørgsmål.

9c undersøger lyd og bølger

Hvad er lyd? Vi er alle vildt gode til at genkende lyde. Vi kan faktisk bestemme tid, sted, handling og måske også årstid, ud fra lydopta...