onsdag den 1. april 2020

9b Tekstopgivelser 2019/2020


Tekstopgivelser naturfagsprøven, 9b, 2019/2020, Lærer: Steen Petersen (fys, bio), Carsten Nielsen (geo)   
Tekstopgivelser fysik/kemi og biologi. Se geografi nedenfor.

Eleverne har arbejdet med fem fokusområder i undervisningen. Nogle af emnerne er blevet afsluttet med at eleverne har skrevet en kortfattet opgave om teorien, forsøg, undersøgelser og perspektivering.
I fysik/kemi har vi i arbejdet med de fagets færdigheds- og vidensområder. I undervisningen har det være lige dele vægt på lærerens teoretiske oplæg, elevoplæg, elevernes fremlæggelser af faglige delemner, gruppearbejde, selvstændigt arbejde med opgaveskrivning, fællesforsøg og elev/gruppeforsøg.
Vi har besøgt en række virksomheder i 8.-9.kl (Fredericia Fjernvarme, Ørsted/Skærbækværket, Fredericia Spildevand), vi har som fjernundervisning i uge 12-14 undersøgt anemoner skoven, arbejdet med repetition af stoffet samt bygget modeller til de forskellige fokusområder. I de tilfælde hvor det har været hensigtsmæssigt, har vi inddraget filmklip og dele af tv-udsendelser.
Omdrejningspunktet gennem alle fællesfaglige fokusområder har været undersøgelser, modellering, perspektivering, kommunikation samt at opstille problemstillinger og gennem arbejdsspørgsmål og undersøgelser at finde løsninger.

Til hvert fokusområde er der arbejdet med udvalgte træningsopgaver i geografi.tjek.net, biologi.tjek.net og fysikkemi.tjek.net.

Undervisningen er dokumenteret på bloggen https://naturfagmedsp.blogspot.com/

Fokus 1: Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget
Biologi:
BiosC: Kulturlandskaber s. 6-20, Økologi s. 22-36, Dyrevelfærd s. 60-69

Geografi: Se liste nedenfor

Fysik/kemi
Forsøg og undersøgelser med syrer, baser, salte, ioner og NPK i jordprøver.
Bog: Ny Prisma 9, Det sure, det salte, det basiske, side 9-23, Jordens salte, side 24-41

Fokus 2: Bæredygtig energiproduktion og energiforsyning på lokalt og globalt plan
Biologi:
BiosC: Forurening, s. 84-97

Geografi: Se liste nedenfor

Fysik/kemi
Kompendium: forsøg med magnetisme, elektromagnetisme, induktion, vekselstrøm, transformation
Bog: Ny Prisma 9, Når felter forandres, side 83-105
TV-udsendelse: https://videnskabsfolk.dk/ om H. C. Ørsted
TV-udsendelse: DR, So ein ding, solstrøm og megabatterier,

Virksomhedsbesøg: DONG Skærbækværket

Fokus 3: Vand og drikkevandsforsyning for fremtidige generationer
Biologi:
Bios C: Bios C: Forurening s. 84-97, Affald s. 98-104

Geografi: Se liste nedenfor

Fysik/kemi
Vandets kredsløb, tekster og forsøg med vand, navngivning af kemiske forbindelser, molekylebyggesæt
Kompendie om spildevand og rensningsanlæg i forbindelse med virksomhedsbesøg på Fredericia Spildevand (8.kl)
Tekster og links: www.vandetsvej.dk tekster bl.a. om renseanlæg, vandets kredsløb
TV-udsendelse: Elementernes herre, DR

Virksomhedsbesøg: Fredericia Spildevand (8.kl), Fredericia Fjernvarmeværk(9.kl)


Fokus 4: Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår
Biologi:
Bios B, Genetik s. 98-110, Bioteknologi s. 112-128 (læst i 8.kl)

Geografi: Se liste nedenfor

Fysik/kemi
Kompendium: teoriopgaver om atomfysisk skrivemåde, forsøg med
radioaktive kilders rækkevidde og hvad der bremser stråling,
isotoptavlen, kernehenfald(mælkelåg)
Isotoptavlen (arbejdsark om isotoptavlen, alfa, beta og gamma-henfald)
Bog: Ny Prisma 9, Partikler med fart på, side 59-81
Bog: Ny Prisma 9+, side 6-21 om atomkraft og energiformer
TV-udsendelse: DR Viden Om, Atomkraft i Danmark? (DR 10. oktober 2010)

Fokus 5: Den enkelte og samfundets udledning af stoffer
Biologi:
Bios C: Naturforvaltning s. 38-49, Forurening s. 84-97, Affald s. 98-104
Grænser, uge6, seksualundervisning i biologi

Geografi: Se liste nedenfor

Fysik/kemi:
Kulstof og vedvarende energikilder, undervisningsmateriale fra Energistyrelsen, Københavns Kommune, 2019. https://naturvidenskabsfestival.dk/
Deltog i Masseeksperimentet 2019 om undersøgelse af plast og plastaffald i Danmark. https://naturvidenskabsfestival.dk/

TV-udsendelse: Affaldssortering, USA indefra, DR2, udgivelsesår 2015, 40 min (på mitcfu.dk)
Kopiark om Den naturvidenskabelige metode (8.kl)

Opgivelser i geografi 2020 for 9.b Faglærer: Carsten Nielsen

Fra 8. klasse ”Ind i geografien B” grundbog + arbejdsbog
Danske landskaber: s. 10-29 (Passer på emnet: ”Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår”.) Samt opg. FF5, FF5A, DL1, DL2, DL3, DL4 i Geografi Tjek.
·         Istider
·         Istidslandskaber i DK
·         Jordbundstyper

Resurser: s. 32-57 (Passer til emnerne: ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”. Specielt s. 32-37) Samt  (”Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan”. Specielt s. 32-53)
Samt opg. FF1, FF2, FF2A, FF3, DR1, DR2, DR3, DR5, GL1  i Geografi Tjek.
·         Naturgive resurser
·         Menneskeskabte resurser
·         Hvor findes resurserne
·         Resurse forbrug

Erhverv: s. 60-91 (Passer til emnet: ”Landbrug – en bæredygtig produktion”.) Samt opg. DR1, DR2, DR3, DR4, DR6, FF1, ER1, ER2, ER3 i Geografi Tjek.
·         Økosystemer
·         Primær, sekundær og tertiære erhverv.
·         Klima afhængige erhverv

Trafik og transport: s. 94-119
·         Pendling
·         Transportmidler
·         Transportcentre

Verdens befolkning: s. 122-139 Samt opg. BE1, BE2, BE3, BE4, BE7, BE8, BE9, BE10, BE11 i Geografi Tjek.
·         Urbanisering
·         Befolkningstæthed
·         Indvandring / udvandring

Bæredygtig udvikling: s. 141-147 (Passer til emnerne: ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”. Specielt s. 146)  samt (”Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan”. ) samt (”Landbrug – en bæredygtig produktion”.) Samt opg. FF1, FF2, FF3, FF6 i Geografi Tjek.

·         Levevilkår
·         Vedvarende energi
·         Befolkningstilvækst

Fra 9. klasse ” Ind i geografien C”  Grundbog + arbejdsbog

Danmarks kulturlandskab: s. 10-19 (Passer på emnet: ”Landbrug – en bæredygtig produktion”.) Samt opg. DL4, DL8, DL11, KL1 i Geografi Tjek.
·         Byer
·         Udskiftning
·         Landvinding

Dansk landbrug: s. 22-35 (Passer på emnet: ”Landbrug – en bæredygtig produktion”.) Samt opg. FF1, DR2 i Geografi Tjek.
·         Landbrugsarealer
·         Specialisering
·         Sprøjtemidler
·         Økologisk landbrug

Jordbund: s. 38-51 (Passer til emnet: ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”. Samt opg. FF2A, FF3, DL1, DL2, DL3, DL4, DL8, DL9, DL10, DL11, DL12, DL13, DL15 i Geografi Tjek.
·         Jordbundstyper
·         Mineralisering og kvælstofkredsløb
·         Vandbalance

Industri: s. 54-69 Samt opg. DR1, DR4, DR5, DR6, ER1, GL1, TY4 i Geografi Tjek.
·         Lokaliseringsfaktorer
·         Industri virksomheder
·         Spot på manufacturing belt og Mellemsibirien

I- Og Ulande: s. 72-87 (Passer på emnerne: ”Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer”. ) samt (”Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan”.) samt (”Landbrug – en bæredygtig produktion”.) Samt opg. SA1, SA6, AS2, AS4, BE1, BE7, BE8, BE9, BE10, AF2, AF4, AF5, AF7 i Geografi Tjek.
·         Udvikling
·         Levevilkår
·         Hjælp til ulandene

Storbyer: s. 90-97 Samt opg. AF1, AS1, AS13, BE8, BE12, GL24, NA8 i Geografi Tjek.
·         Urbanisering
·         Voksende befolkningstal
·         Spot på Tokyo

Det internationale samfund: s. 100-109 Samt opg. BE10, BE11, GL9, GL16 i Geografi Tjek.
·         FN
·         EU
·         NATO





9c undersøger lyd og bølger

Hvad er lyd? Vi er alle vildt gode til at genkende lyde. Vi kan faktisk bestemme tid, sted, handling og måske også årstid, ud fra lydopta...