De fire naturfaglige kompetenceområder
Undersøgelse
Jeg kan følge
en forsøgsvejledning og opstille et
forsøg
Jeg kan bruge resultater fra et forsøg til at forklare teori
Jeg kan opstille
en hypotese for et forsøg, som kan be- eller afkræftes i et eksperiment
Jeg kan skelne
mellem brugbare og ikke-brugbare resultater
|
Modellering
Jeg kan udvælge
en model som forklarer noget vigtigt om emnet
Jeg kan afkode
en model, og vurdere hvor godt
den kan beskrive emnet
Jeg kan udvikle
min egen model i beskrivelsen af emnet
|
Perspektivering
Jeg kan sætte
min viden og færdigheder om naturfag i relation til samfundet og andre
fag
Jeg kan argumentere
for eller imod en sag med argumenter fra naturfagene
Jeg kender til
sikkerhedsreglerne i faglokalerne og kan forklare
hvordan kemikalier skal behandles og hvordan sikkerhedsudstyr skal
anvendes
|
Kommunikation
Jeg kan præsentere,
forklare og beskrive en model for andre
Jeg kan præsentere,
forklare og beskrive et forsøg for andre
Jeg kan i tale og i skrift gøre rede for forskellige holdninger
Jeg kan kritisk
vurdere andres udsagn om modeller, holdninger og forsøg
|