tirsdag den 19. maj 2020

Masser af gode arbejdssprøgsmål


9b og 9c har skrevet mange mange spændende arbejdsspørgsmål.
Her er et lille udpluk af alle de gode og spændende spørgsmål.

Fokus 1

Hvordan påvirker plast dyrelivet og plantelivet i havet (bio)? 
Hvor ender plastikken i havene (geo)? 
Hvordan produceres plastsugerør? (f/k)? 
Hvilke alternativer er der til plastsugerør? (f/k)? 

Fokus 2
  • Hvordan har den bæredygtig energiproduktion ændret sig igennem årene?
  • Hvilke bæredygtige energiformer findes der?
  • Hvordan er vores energiproduktion her i Danmark?
  • Hvordan håndtere andre lande deres energiproduktion og bruger de overhovedet bæredygtig energi?
  • Hvad er biogas, og hvordan kan det bruges?
  • Hvorfor bruges der i Danmark mest vindenergi?



Fokus 3

Fys: Na+Cl- ionforbindelse, hvordan fjerner vi salt fra vand? ​
Kemi: Hvordan fungerer den kemiske rensning af spildevand?
Bio: Hvorfor har kroppen brug for vand? 
Bio: Hvordan påvirker urent drikkevand vores fordøjelsessystem?
Er det for farligt at bruge vandet fra rensningsanlægget som drikkevand? 

Hvorfor har kroppen brug for vand? (bio)
Hvordan renser man vand? (fys)
På hvor mange måder kan vi lave saltvand om til ferskvand? (fys)
Hvordan kan vi sikre os, at vi ikke kommer til at mangle drikkevand i fremtiden? (geo)

Hvordan bliver vand forurenet? (geo)

Hvordan fungerer et rensningsanlæg?                                  
Hvor kan det betale sig at rense spildevandet? 
Hvordan kan man ellers rense spildevand?

Hvad er biologiske konsekvenser af bare at sende spildevandet ud i naturen

Fokus 4
·         Afhænger strålings indvirkning af hvor man er på jorden? (Geo)
·         Hvordan påvirker stråling kroppen? (Bio)
·         Hvilke typer stråling er der? Og hvordan interagerer de? (Fys)

·         Hvordan udnytter vi stråling i dag? (Fys-Bio)

Hvad er radioaktivitet og stråling?
Hvornår og hvordan bliver vi udsat for stråling?
Hvad er det stråling gør ved levende organismer?
Hvordan kan vi beskytte os mod stråling?

fysik/kemi
· Hvordan påvirker uv-stråling levende organismer ved ækvator, i forhold til i Skandinavien?
· Hvor er levende organismer mest udsat for uv-stråling på jorden?
· Hvorfor har mennesker forskellige hudfarver rundt om i verden, og giver det forskellig effekt?
· Hvordan påvirker stråling levende organismerne, og hvad kan det gøres for at formindske
bivirkninger ved stråling?
· Hvad er forskellen på uv- a, b og c? Hvad er mest skadeligt?

· Hvad er elektromagnetisk stråling og, hvad gør det?



Fokus 5

Geo:
Hvor i verden er luftforurening et meget stort problem?
Hvordan kan vi hjælpe andre lande med at mindske deres udledning af stoffer?
Fysik/Kemi:
Hvorfor spiller CO2 og metangas en så stor rolle og hvad gør dem så farlige?
Hvor meget stiger procentdelen af CO2 og metangas i luften (1750-2020)
Bio:
På hvilken måde påvirker CO2 og metangas levende organismer?
Hvad har forbrænding af affald og forbrænding generelt at gøre med luftforurening?

-1 kan mennesker gøre noget ved affald og CO2 og hvordan?
-2 hvilke typer husholdningsaffald findes der?
-3 hvad gør vi med affald fra hjemmet (fast eller spildevand)
-4 hvorfor skal vi rense spildevand?
-5 er der forskel på affald fra byer og fra landet?
-6 hvorfor skal vi sortere vores affald?
-7 hvad kan de enkelte lande gøre imod klima og affaldskrisen?



Og her er nogle gode links til fokusområderne:

Fokus 1, 2, 5
Det periodiske system https://www.ptable.com/#
Fokus 3
Kloaklab.dk vandetsvej.dk

9c undersøger lyd og bølger

Hvad er lyd? Vi er alle vildt gode til at genkende lyde. Vi kan faktisk bestemme tid, sted, handling og måske også årstid, ud fra lydopta...