9b og 9c har skrevet mange mange spændende arbejdsspørgsmål.
Her er et lille udpluk af alle de gode og spændende spørgsmål.
Fokus 1
Hvordan påvirker plast
dyrelivet og plantelivet i havet (bio)?
Hvor ender
plastikken i havene (geo)?
Hvordan produceres
plastsugerør? (f/k)?
Hvilke alternativer er der
til plastsugerør? (f/k)?
Fokus 2
- Hvordan har den bæredygtig
energiproduktion ændret sig igennem årene?
- Hvilke bæredygtige energiformer
findes der?
- Hvordan er vores energiproduktion
her i Danmark?
- Hvordan håndtere andre lande deres
energiproduktion og bruger de overhovedet bæredygtig energi?
- Hvad er biogas, og hvordan kan det
bruges?
- Hvorfor bruges der i Danmark mest vindenergi?
Fokus 3
Fys: Na+Cl- ionforbindelse, hvordan fjerner vi salt
fra vand?
Kemi: Hvordan fungerer den kemiske rensning af
spildevand?
Bio: Hvorfor har kroppen brug for vand?
Bio: Hvordan påvirker urent drikkevand vores
fordøjelsessystem?
Er det for farligt at bruge vandet fra
rensningsanlægget som drikkevand?
Hvorfor har kroppen brug for vand? (bio)
Hvordan renser man vand? (fys)
På hvor mange måder kan vi lave saltvand om til ferskvand?
(fys)
Hvordan kan vi sikre os, at vi ikke kommer til at mangle
drikkevand i fremtiden? (geo)
Hvordan bliver vand forurenet? (geo)
Hvordan fungerer et
rensningsanlæg?
Hvor kan det
betale sig at rense spildevandet?
Hvordan kan
man ellers rense spildevand?
Hvad er biologiske konsekvenser af bare at sende
spildevandet ud i naturen
Fokus 4
·
Afhænger
strålings indvirkning af hvor man er på jorden? (Geo)
·
Hvordan
påvirker stråling kroppen? (Bio)
·
Hvilke
typer stråling er der? Og hvordan interagerer de? (Fys)
·
Hvordan
udnytter vi stråling i dag? (Fys-Bio)
Hvornår og hvordan bliver vi udsat for stråling?
Hvad er det stråling gør ved levende organismer?
fysik/kemi
· Hvordan påvirker uv-stråling levende organismer ved ækvator, i forhold til i Skandinavien?
· Hvor er levende organismer mest udsat for uv-stråling på jorden?
· Hvorfor har mennesker forskellige hudfarver rundt om i verden, og giver det forskellig effekt?
· Hvordan påvirker stråling levende organismerne, og hvad kan det gøres for at formindske
bivirkninger ved stråling?
· Hvad er forskellen på uv- a, b og c? Hvad er mest skadeligt?
· Hvad er elektromagnetisk stråling og, hvad gør det?
Fokus 5
Geo:
Hvor i verden er luftforurening et meget stort problem?
Hvordan kan vi hjælpe andre lande med at mindske deres udledning af stoffer?
Fysik/Kemi:
Hvorfor spiller CO2 og metangas en så stor rolle og hvad gør dem så farlige?
Hvor meget stiger procentdelen af CO2 og metangas i luften (1750-2020)
Bio:
På hvilken måde påvirker CO2 og metangas levende organismer?
Hvad har forbrænding af affald og forbrænding generelt at gøre med luftforurening?
-1 kan mennesker gøre noget ved affald og CO2 og hvordan?
-2 hvilke typer husholdningsaffald findes der?
-3 hvad gør vi med affald fra hjemmet (fast eller spildevand)
-4 hvorfor skal vi rense spildevand?
-5 er der forskel på affald fra byer og fra landet?
-6 hvorfor skal vi sortere vores affald?
-7 hvad kan de enkelte lande gøre imod klima og affaldskrisen?
Og her er nogle gode links til fokusområderne:
Fokus 1, 2, 5
FNs verdensmål, undervisningshæfte http://sustainable.dk/folkeskole/verdensmaal/2-verdens-tilstand-verdensmaalene/
Klimakaravanen, undervisningsmateriale https://issuu.com/danmarksnaturfredningsforening/docs/klimakaravanen1
Isotoptalven https://portals.clio.me/dk/fysikkemi/isotopkort/
Det periodiske system https://www.ptable.com/#
Fokus 3
Kloaklab.dk vandetsvej.dk