Fremtidens
bæredygtige produktion
Case 2:
Madspild er et stort problem
Indledning
|
Madspild er et stort problem i Danmark. Både supermarkeder og hjemme i
køkkenet smides dagligt store mængder mad ud.
Nogle typer mad har kort holdbarhed og man kan forlænge holdbarheden
ved at overfladebehandle eller ved brug af sprøjtemidler.
|
Problemstilling
|
Hvorfor smider vi mad ud? Er der forskel på madspild i rige og
fattige lande?
Er madspild et problem vi kan løse?
|
Arbejdsspørgsmål
|
Hvad er madspild?
Hvilke fødevarer har størst madspild? Hvorfor?
Hvordan forlænger vi madvarers holdbarhed?
Hvor stort et problem er madspild i Danmark?
Sammenlign madspild i rige og fattige lande.
Undersøg madspild i din klasse og lav en tabel og en graf over
omfanget af madspild.
|
Gruppearbejde: I skal løse følgende opgaver:
Opgave 1: I skal besvare
arbejdsspørgsmålene. Skriv 1 A4-ark
med arbejdsspørgsmål og svar.
Opgave 2: I skal finde tre
modeller. En model fra geografi, en model fra biologi og en model fra
fysik/kemi. Det kan være temakort fra Atlas, illustration af processer,
tegninger med pile, grafer eller en anden form for model. Sæt modellerne ind i
et powerpoint på maks. 3 sider (geo, bio, fysik/kemi).
Opgave 3: I skal lave en undersøgelse. Find tre forsøg fra biologi og fysik/kemi som I vil
gennemføre. Tilrettelæg en undersøgelse, hvor I opstiller en hypotese,
indsamler data og fortolker data.
Opgave 4: Skriv en kort konklusion.
Hvilke perspektiver er der for fremtiden? Hvad viser jeres undersøgelser? Har I
fundet en løsning?
Fagbøger fra geografi, biologi og fysikkemi
Links: globalis.dk, biologifaget.dk, geografifaget.dk,
fysikkemifaget.dk
Vi kan forstå flere forskellige ting ved madspild. Hjemme er madspild den mad vi smider ud som rester efter et måltid. Eller den mad som bliver for gammel i køleskabet.
Madspild kan også opstå, hvis fødevarerne er opbevaret forkert i supermarkeder f.eks. ved for lav temperatur.
Madspild kan også opstå, hvis der bliver produceret for mange fødevarer, som ikke bliver spist.
Omkring en tredjedel af al den mad der produceres i verden går til spilde.
Fødevarers holdbarhed kan forøges ved f.eks. ved konservering, saltning, syltning, fermentering, frysning og overfladebehandling.
Nogle citroner er overfladebehandlede for at forøge holdbarheden. Nogle fødevarer opbevares i konservesdåser. Mælk kan holde sig længere som A-38 eller som ost.
Vi kan forstå flere forskellige ting ved madspild. Hjemme er madspild den mad vi smider ud som rester efter et måltid. Eller den mad som bliver for gammel i køleskabet.
Madspild kan også opstå, hvis fødevarerne er opbevaret forkert i supermarkeder f.eks. ved for lav temperatur.
Madspild kan også opstå, hvis der bliver produceret for mange fødevarer, som ikke bliver spist.
Omkring en tredjedel af al den mad der produceres i verden går til spilde.
Fødevarers holdbarhed kan forøges ved f.eks. ved konservering, saltning, syltning, fermentering, frysning og overfladebehandling.
Nogle citroner er overfladebehandlede for at forøge holdbarheden. Nogle fødevarer opbevares i konservesdåser. Mælk kan holde sig længere som A-38 eller som ost.
Madspildet i fattige lande sker mest ved produktion og transporten.
https://mfvm.dk/fileadmin/user_upload/FVM.dk/Dokumenter/Landbrug/Indsatser/Madspild/Faktaark/Faktaark-Verdens-madspild_-juni-2011.pdf
Undersøg madspild i din klasse.
Lav et ark med spørgsmål.
Taler I hjemme hos jer om madspild?
Har I en aften med "rester" fra andre dages aftensmad?
Er I gode til at bruge rester?
Hvilke fødevarer bliver tit smidt ud? Hvorfor?
Hvilke fødevarer bliver spist op? Hvorfor?
Undersøg forskellige fødevarers holdbarhed og sammenlign med oplysningerne på https://altomkost.dk/fakta/madspild/holdbarhed-i-koeleskabet/
Forslag til modeller:
Find en model af forskellige fødevarers transportveje fra producent til forbruger.
Hvordan bliver grønsager transporteret?
Hjemmesiden grønforskel.dk har ideer til affaldssortering og meget mere.
Undesøgelsen af madspild kan præsenteres som en tabel eller graf, hvor der vises en udvikling (før-nu) eller en sammenligning.
https://care.dk/artikel/13/ en tredjedel af maden går tabt. Modellen viser hvordan mad går tabt i fattige lande og rige lande.
https://altomkost.dk/fakta/madspild/ har fakta om hvilke typer fødevarer vi oftest smider ud. Indsæt tallene i en tabel og tegn en graf. Husk en følgetekst til grafen.